fredag 2 september 2016

Min trädgårdsknäpp

Jag brukar inte leta efter nåt som dödar och utrotar saker men nu gör jag det. Min trädgård är galet rik på kirskål, som jag vill ha bort bums och med det samma. Det ska utrotas.
Helt bort, thank you very much!
kirskålens blad.
Min "trädgård" eller mina blombänkar svämmar över med dem. Fans otyg. De sprider sej snabbare än kaniner och möss förökar sej och dessutom tar de över all annan blomster och trycker det åt sidan.

Jag börjar vara ganska säker på att jag hamnar snart att ta hit en minigrävmaskin för att komma ner till rötternas innersta rotkärna. För jag har dragit med händerna, utan resultat. Jag har haft metallspaden och hackat och grävt och ändå kommer jag inte djupt nog för att få bort det.
det tränger sej allstans!
Så hur gör man? Är round-up svaret? Inga gamla husmorsknep har hjälpt och tro mej, jag har försökt!





Nåväl, jag planerar lite mer min blombänk nu då. Den ska alltså placeras där var det nu är kullerstenar och kirskål. Detdär katastrofområdet. Det ska bort och någon vacker skapelse ska ta form där, har jag ju tänkt.
Jag sitter å myser bara i tanken av att kunna ha  tulpaner, ringblommor, aster och kanske nån prästkrage. Jag ska ha sommarblommor från början till slut. Ju mer jag tänker på färgglada blommor desto mer ivrig blir jag på att börja på den nya blomlådan som bara finns i mina tankar (ännu).

Varför i all fridens namn är jag nu mitt i hösten så ivrig med min vår-trädgård? Jo, alltså jag och mina  tre väninnor hade bestämt en trädgårdsfunderarkväll ihop. Vi for till var å en av oss och kollade in varandras gårdar, samlade ideér och frågade om råd och heta tips.
Min gård var knappast en inspirationskälla för någon av mina vänner i blombänksväg. Hehheh, om inte någon blev intresserad av kirskålen då. Jag har alltså massor. MASSOR. Välkommen att hämta den som vill ha. Men jag fick ut desto mer av kvällen. Fick några frön, som jag ska torka å sedan sätta ner i jorden nästa vår.

Så ni lär hitta mej med röven upp i vädret och lera upp till öronen. Men nästa sommar ska det banne mej inte finnas kirskål på våran gård!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar