måndag 14 mars 2016

Listan, 7 saker jag behöver för att må bra

7 saker jag behöver för att må bra.
Så viktigt att ta upp och fundera på de goda tingen i livet. Jag hakar på då jag såg att Pamppo hade denna lika så Christina. 
Så nu kör jag mina 7. Fick fundra lite för att klämma till dem. Så självklara ändå inte. 

1. Hälsan. Att få vara frisk, fysiskt och psykiskt. Så viktigt att man har det i skick. Att må bra är kärnan till mycket, utan hälsa så är man bara ett skal med inget innehåll. Ingen ork brukar leda till zombie style och det är inte så trevligt. Ta vara på hälsan. Förebygg mot allt som försöker mota ner dej.

2. Kärleken. Att få ha nära och kära som jag får älska villkorslöst och de gör det samma tillbaka. Min familj, mina vänner. Om jag inte hade familjens och vännernas stöd och uppmuntran skulle jag vara ett vrak. De är värda guld, platina och universum. Tillochmed mera än så.

3. Den egna tiden. Me, myself and I. Jag är en social prick ut i fingerspetsarna men behöver den egna tiden lika mycket som andra. Det kan vara att jag får fara på min joggingrunda, en bra bok jag läser med filten på, ett frissabesök eller att sitta med virkningen i famnen. Men att jag får skala av alla "störande faktorer", det är egentid.

4. Natur och frisk luft. Jag behöver få andas ute. Luft, utan avgaser och dammoln. På vintern den kalla krispiga luften, på våren det härliga vårsuget som spirar i luften, sommaren som lovar solpussad hud och varma regndroppar och höstens mustighet. Jag älskar alla årstider, fastän jag bannar dem tidvis. Naturen hur den ändrar vartefter är underbar. Det finns lycka i det.

5. Känslor. Att få vara härligt bubblig av skratt så att kinderna hettar och magen kniper av glädje. Att få vara jävla sur och butter och känna känslovallet i dess hela styrka. Tycka synd om sej själv ibland. Att gråta ut, rensa sina tårkanaler och rensa själen. Vemod. Saknad. Nykärleks lust. Lycklig. Att känna sej hjälplös men sedan inse att man vuxit efter varje storm man varit med om. Känslor.

6. Skönhet inifrån.  Jag behöver få känna att jag gör rätt. Att jag hjälper andra, att jag får andra att må bra, att jag kan få någon att le. Får jag en annan människa att må bättre ens för en stund känner jag mej lite bättre. Är ingen moder Teresa, men vill att skönhet inifrån skall synas mer.
Ge nån ett leende är lätt. En hand på axeln. En varm kram. En axel att luta sej mot eller bara ett öra att lyssna till. Ibland räcker det med lite.

7. Erfarenheter. Man måste våga göra saker och uppleva för att erfarenheter. Att byta ut den trygga bubblan mot något annat. En resa? Äta något du aldrig smakat förr? Ny frisyr? Att gå genom skogsstigen man aldrig vågat förr? Att få barn tidigt eller sent eller mitt i livet? Att flytta till ny stad? Att skilja sej? Att fråga efter löneförhöjning? Att försöka så en paprika eller avacado?

4 kommentarer:

  1. Du har fått till en riktigt bra lista. :)

    SvaraRadera
  2. WOW! Vilken fantastisk lista! Så mitt i prick. Kan skriva under allt. Och va fint det där med känslor. Det är ju ändå en ynnest att få känna dem alla. Kram på dig!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att du tycker listan är mitt i prick. Tack fina du och kram på dej med!

    SvaraRadera