lördag 5 september 2015

När tankar kretsar kring vad som faktist är bra för dej.

Jag hade turen att få nys om en kvällskurs här i augusti. Den var rätt ahaa-känsloväckande. Har alltså varit på en föreläsning med www.morotsliv.com och fick temat var : Vad äter din hud?
Jaiks. 


Jag satt och tänkte många gånger under den kvällen att nog är människan lätt manipulerad. Alla fina reklamer och tidningar och modeller som lockar till många ögonkast. Produkten de säljer är så jäkligt farlig, vi tar tex en vanlig shampoo. Jestas så många sjuka ämnen det finns i dem. Men det jag reagerade mest på var då Ila ( morotsliv bloggaren) frågade gruppen: Har ni tänkt på att varför shampoo, balsam och olika krämer inte möglar? Kan säga då blev jag rätt stum, för det har åtminstone inte jag alls tänkt på.




Inte bara krämer utan även nagellack och dess borttagningsmedel samt parfymer fick många minustecken i kanten. Saker man inte alls tänkt utan man bara tuffar på; köper och nyttjar och slänger. Vi slänger bara bort och tänker att det är nedbrytbart. Visst kan det stämma men det kan ta många tiotals år (!) innan det händer något.
Hon berättade om hur isbjörnarna har börjat ha partiklar på sej från tex just shampoo och hårspray. HUR SJUKT är inte det då? Stackars isbjörn.

Nåja. 
Jag tänker försöka att tänka mera miljövänligt och kroppsvänligt. Började tänka att reklam är till för att snärja oss i det manipulativa och köpmässiga beteendet. Javisst, är gott och väl medveten om det från förr men på något vis fick jag mej en rätt knuff på rätt punkt. Jag vill leva utan konstiga sjukdomar som man inte vet varifrån de uppstår. Jag vill att mina nära och kära skall få hållas friska. Därav tänker jag göra ett aktivt val, i mera rätt riktning. Sakta blir det...men det blir!

Och tänker faktist undvika solkrämer. Helt. Varför?
Varje år hör jag om fler cancerpatienter, hudcancer, bröstcancer, tarmcancer. Den sjukdom sätter sej där den har chansen. 
Varje år smetas på mer och mer krämer för UV-strålning och solkrämer. Vet vi vad de innehåller? De har i sej ett ämne som inte får vara i direkt solljus. Visste ni det? Det var verkligen creapy information för mej. Vart fjärde människa får cancer och den siffran bara stiger.
Nu lite ändring på den punkten.

Kanske bra att hösten kommer, så jag hinner glömma lite av detta till nästa sommar.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Så roligt att min föreläsning var tankeväckande. (Men jag hoppas du inte glömmer för mycket, fast det är otäcka grejer jag berättar. ;) )
    Har du sett att jag i årets julkalender ger tips via video? Kanske du får lite mera upplyftande impulser därifrån. :D
    Ha en skön december! <3
    Kram, Ila

    SvaraRadera
  2. Har nog kollat in din kalender :) Det är nog bra att man refreshar minnet mellan varven då hela konsumtionshysterin är som den är. TACK för att du lyfter fram hälsostilen! <3 Och detsamma till dej, en god fortsättning på månaden. Kram

    SvaraRadera